"sejarah perjalanan rasulullah s.w.a, Al isra' dan Mi'raj,
سبحن ٱلذى أسرى بعبده ليلا من ٱلمسجد ٱلحرام إلى ٱلمسجد ٱلأقصا ٱلذى بركنا حوله لنريه من ءايتنا إنه هو ٱلسميع ٱلبصيرMaha suci dia yang menjadikan perjalanan hamba-Nya pada waktu malam dari al-Masjid al-Har am al-Masjid al-Aqsa sekitarnya yang Kami limpahkan berkat padanya, supaya Kami biarkan dia melihat beberapa ayat-ayat Kami. Sesungguhnya Dia Maha Mendengar, Semua Melihat. [1]CommentaryDiterangkan di dalam ayat ini adalah peristiwa Mi'raj (Penaikan ke langit, atau al-Isra ', perjalanan tengah malam nabi ~ yang merupakan satu penghormatan isyarat dan keajaiban tersendiri Rasul Allah (Sallaho Alaihe Wassallam) Perkataan: أسرى ( asra) adalah terbitan dari: أسرى ( isra ') yang secara harfiah bermaksud untuk membuat perjalanan seseorang pada waktu malam Selepas itu, pengenalan perkataan: ليلا ( lailan) juga membuat rasa ini sangat jelas Kemudian,. dengan meletakkan perkataan ini sebagai kata nama yang sama, gambaran itu mengeluarkan ialah semasa acara ini masa yang digunakan adalah sebahagian daripada malam - tidak walaupun seluruh malam perjalanan dari al-Masjid al-Haram ke al-Masjid al-Aqsa yang disebut dalam ayat ini dipanggil al -Isra 'dan nama perjalanan dari sini ke tujuh langit al-Mi'raj. Isra' berdiri dibuktikan di bawah kuasa muktamad teks ayat ini dan ' Mi Raj mendapati menyebut dalam ayat-ayat Surah 1 Najm-dan dibuktikan oleh hadith yang terdapat dalam penggantian tanpa gangguan Perkataan: بعبده (hambaNya) yang digunakan di sini untuk nabi (Sallaho Alaihe Wassallam) khas Ia menunjukkan bahawa, dalam hal inipersekitaran yang indah kehormatan dan dialu-alukan, apabila Allah Ta'ala, sendiri, memilih untuk memanggil 'hambaNya' seseorang, satu ikatan yang unik cinta terletak tertanam di dalamnya dan ini merupakan penghormatan tertinggi mana-mana lelaki yang dapat anda peroleh.Ini adalah serupa dengan apa yang telah diperkatakan di dalam ayat yang lain عباد ٱلرحمن ٱلذين يمشون على ٱلأرض هونا (dan hamba-hamba Ar-Rahman [lagi Maha Mengasihani] adalah orang-orang yang berjalan di atas bumi perlahan-lahan - al-Furqan , 25:63) di mana objektif adalah untuk meningkatkan martabat orang-orang yang diterima dengan Allah. Dari sini, kami juga belajar bahawa pencapaian manusia yang tertinggi yang mampu untuk menjadi seorang hamba Allah yang sempurna - untuk, pada malam sebelum ini kehormatan khas, kualiti perhambaan yang ideal, ciri-ciri kesempurnaan, telah dipilih. Kemudian, kehadiran ungkapan ini menghasilkan satu lagi hasil yang bermanfaat yang tidak mendapat tanggapan yang salah ketuhanan dari perjalanan ini indah pada waktu malam, yang dari awal hingga akhir, penuh keajaiban luar-biasa. Ini adalah sesuatu seperti apa yang berlaku dengan orang-orang Kristian yang jatuh ke dalam penipuan sepanjang acara Sayyidna 'Isa (AS) yang dibangkitkan kepada langit . Atas sebab ini, dengan berkata عبد ('abd: hamba), ia telah diisytiharkan bahawa, walaupun semua mereka sifat-sifat, pencapaian dan mukjizat, nabi (Sallaho Alaihe Wassallam) masih hamba Allah, bukan tuhan.Al-Quran, Sunnah dan Ijma '' membuktikan bahawa Mi'raj adalah fizikal:Dibuktikan dari teks al-Quran, dan dari hadith yang datang berturut-turut tanpa gangguan yang disebut kemudian bahawa seluruh perjalanan dan Isra Mi'raj tidak semata-mata rohani, sebaliknya, ia adalah fizikal seperti perjalanan orang lain . Perkataan yang pertama Al-Quran ini Surah: سبحن (Subhan: Pure Dia) membawa petunjuk ke arah ini kerana perkataan ini digunakan untuk mendaftar tertanya-tanya atau memperkenalkan hairan besar. Terpaksa Mi'raj telah semata-mata rohaniah, hanya satu perkara mimpi, apa yang ada di sana yang begitu luar biasa tentang hal itu ? Untuk mimpi, setiap orang Islam, malah tiap-tiap manusia, boleh melihat dan melaporkan bahawa dia pergi ke langit, adakah ini dan melakukan itu.Petunjuk kedua yang tertanam dalam perkataan : عبد ('abd: hamba) juga menunjukkan arah yang sama kerana 'abd adalah semangat tidak dengan sendirinya, sebaliknya, ia adalah nama gabungan badan dan semangat .Di samping itu, apabila nabi (Sallaho Alaihe Wassallam) berkaitan peristiwa Mi'raj Sayyidah Umm Hanl (RA), beliau menasihatkan beliau tidak menyatakannya sebelum sesiapa sebaliknya orang akan memalsukan lebih. Kalaulah ini perkara mimpi, apa yang ada di dalamnya yang diperlukan untuk memalsukan?Selepas itu, apabila dia memberitahu orang tentang hal itu, orang-orang kafir Makkah yang dipanggil satu pembohongan dan dibuat keseronokan beliau, sehingga sesetengah orang Islam neo-menjadi murtad (murtadd) selepas mendengar berita itu . Jika ini telah perkara mimpi, kemungkinan tindak balas tersebut adalah kurang wajar. Dan bahawa dia telah mengalami Mi'raj rohani dalam bentuk mimpi, sebelum ini atau selepas itu, tidak menjadi bertentangan dengan. Menurut majoriti ulama Islam, perkataan: ٱلرءيا (ar-ru'ya) di dalam ayat al-Quran: ~) وما جعلنا ٱلرءيا ٱلتى أرينك (Dan Kami menunjukkan tempat kejadian - 17:60) bermaksud: رءیھ : melihat). Tetapi, ia telah dinyatakan melalui perkataan: رویا (ru'ya, yang sering digunakan dalam erti kata melihat mimpi). Sebab bagi ungkapan ini dapat bahawa perkara ini telah dipanggil ru'ya dalam erti kata kiasan satu. Ini adalah seperti seseorang melihat mimpi. Dan jika, ru'yii diambil untuk bermakna impian sendiri, maka, ia juga tidak terlalu jauh untuk mengatakan bahawa peristiwa Mi'raj, sebagai tambahan kepada fizikal, juga yang berlaku, sebelum atau selepas, dalam bentuk Mi'raj rohani sebagai mimpi juga. Oleh itu, berkata, bahawa ia adalah satu impian, yang dilaporkan dari dari 'Abdullah ibn' Sayyidna Abbas (RA) dan Umm al-Mukminin Sayyidah 'Aishah (RA) juga di tempat yang betul - tetapi, ia tidak semestinya bermaksud bahawa fizikal Mi'raj tidak berlaku.Ia muncul dalam Tafsir al-Qurtubi bahawa hadith yang berkaitan dengan peristiwa al-Isra 'berulang-ulang dan tanpa gangguan. Naqqash telah melaporkan kisah-kisah yang berkaitan daripada dua puluh sahabat nabi (Sallaho Alaihe Wassallam). Kemudian, Qadi 'Iyad telah memberikan butiran tambahan dalam Al-Shifa' (Qurtubi).Imam Ibn Kathir, dalam Tafsir katanya semua-kisah dan selepas menggunakan kaedah-kaedah standard pemerhatian telah menyebut nama-nama para sahabat 25 daripada siapa laporan ini datang.Nama-nama mereka ialah:Sayyidna 'Umar ibn al-Khattab,Sayyidna 'Ali al-Murtaza,Sayyidna 'Abdullah ibn Mas'ud,Sayyidna Abu Zar al-Ghifari,Sayyidna Malik ibn Sa'sa'ah,Sayyidna Abu Hurairah,Sayyidna Abu Sa'ld al-Khudri,Sayyidna Abdullah ibn 'Abbas,Sayyidna Shaddad ibn AWS,Sayyidna Ubaiyy ibn Ka'b,Sayyidna 'Abd ar-Rahman ibn al-Quraz,Sayyidna Abu Hayyah,Sayyidna Abu Laila,'Abdullah ibn' Sayyidna Umar,Sayyidna Jablr ibn 'Abdullah,Sayyidna Hudhayfah ibn Yaman,Sayyidna Buraidah,Sayyidna Abu Ayyub al-Ansari,Sayyidna Abu 'Umamah,Sayyidna Samurah ibn Jundub,Sayyidna Abu al-Hamra 'Sayyidna Suhayb al-Rumi,Sayyidah Ummu Hani ',Umm al-Mukminin Sayyidah Aisyah,Sayyidah Asma 'binti Abu Bakar, Selepas itu, Ibn Kathir berkata:Hadis al-Isra ', terdapat konsensus semua Muslim di atasnya. Bidaah dan atheis hanya telah menafikannya. (Ibn Kathir)Akaun ringkas Mi'raj sebagaimana yang dilaporkan oleh Ibn KathirSelepas mempunyai menjelaskan ayat yang hadir dalam Tafsir bersama-sama dengan latar belakang yang terperinci berkaitan hadith, Imam Ibn Kathir berkata: kebenaran perkara itu adalah bahawa perjalanan Isra 'menjadi kenyataan apabila Nabi (Sallaho Alaihe Wassallam) telah berjaga , bukan bermimpi. Dari Makkah al-Mukarramah ke Baitulmaqdis, perjalanan telah dilindungi Buraq (kuda syurga khas untuk menunggang). Apabila dia sampai di pintu Baitulmaqdis, dia mengikat penutupan Buraq kepada get, memasuki Masjid-Baitulmaqdis dan menawarkan dua rakaat Tahiyyatul-masjid (solat menghormati masjid) menghadapi orientasi. Selepas itu, tangga yang telah dibawa yang mempunyai langkah-langkah untuk naik dari bawah. Melalui tangga ini, dia pergi ke syurga yang pertama.Selepas itu, dia pergi ke seluruh langit. [Hanya Allah mengetahui realiti tangga ini - apa yang ia dan bagaimanakah ia berfungsi dan perkara-perkara seperti itu . Dalam zaman kita hari ini juga, berbagai tangga digunakan. Terdapat tangga yang memuncak secara automatik dan terdapat lif yang mengambil satu. Oleh itu, jatuh ke dalam sebarang keraguan atau syak wasangka tentang tangga ini ajaib tidak yang betul.] Pada tiap-tiap langit, malaikat pemastautin menegurnya dan pada tiap-tiap langit, dia bertemu nabi diberkati yang ditempatkan di syurga tertentu, seperti, Sayyidna Musa (AS ) di langit keenam, dan Sayyidna Ibraheem Khalillullah (AS) pada langit ketujuh. Selepas itu, dia pergi luar stesen semua nabi yang diberkati dan mencapai dataran di mana dia boleh mendengar bunyi pena menulis takdir. Dan dia melihat Sidratul-Muntaha, Pokok Jauh di Syurga, di mana rama-rama dalam warna emas dan serba jenis jatuh dari atas dengan perintah Allah dan yang dikelilingi oleh malaikat-malaikat Allah. Dan ia di tempat ini bahawa nabi (Sallaho Alaihe Wassallam) melihat Sayyidna Jibra'il al-Amin dalam bentuk sebenar dengan enam ratus sayap. Dan di sana, dia melihat bendera hijau yang telah horizon semua diliputi. Dan dia juga melihat al-Bayt al-Ma'mur (Rumah yang menghadiri percaya yang akan ditempatkan di Syurga sama di atas Baytullah di Makkah) duduk yang merupakan pengasas Kaabah, Sayyidna Ibrahim (AS) dengan beliau kembali berbaring dinding. Tujuh puluh ribu malaikat memasuki ini Bayt al-Ma'mur setiap hari yang akan menunggu giliran mereka untuk kembali masuk ke sana melalui hari Qiyamah. Dan nabi (Sallaho Alaihe Wassallam) melihat Syurga dan neraka dengan mata sendiri beliau diberkati. Pada masa itu, mula-mula datang arahan bahawa kaumnya sedang bertanggungjawab dengan lima puluh sembahyang, maka, ini adalah dikurangkan kepada lima. Ini menunjukkan kepentingan dan Kelebihan Salah sebagai yang paling penting semua tindakan Ibadah.Selepas itu, beliau turun semula ke Baytul-Maqdis, dan dengan dia, begitu juga nabi yang berkat, beliau telah menemui di langit yang berlainan seolah-olah mereka telah datang untuk melihat sejauh sebagai Baytul-Maqdis. Pada masa itu, kerana ia adalah masa untuk Salah, dia menawarkan solat dengan semua nabi. Ia juga berkemungkinan bahawa ini Salah Salah Fajr hari yang sama. Ibn Kathir berkata bahawa ini acara mengenai solat dengan nabi-nabi yang diketuai oleh Nabi ~ telah datang untuk lulus, seperti yang dipegang oleh sesetengah orang, sebelum dia pergi ke langit. Tetapi, seperti yang jelas, peristiwa ini berlaku selepas kedatangan kerana ia telah dilaporkan dalam kejadian yang berhubungan dengan pertemuannya dengan nabi-nabi yang diberkati di langit yang berbeza bahawa ia adalah Sayyidna-Jibra 'il (AS) yang memperkenalkan dia kepada semua nabi. Kalaulah ini event yang berhubungan dengan utamanya solat diluluskan sebelum ini, pengenalan tidak diperlukan di sana - dan, dalam hal ini, ia cukup jelas bahawa perjalanan ofthis tujuan sebenar adalah untuk melawat dengan tuan rumah syurga. Melakukan yang mula-mula kelihatan lebih cenderung. Sebaik sahaja dia telah dilakukan dengan misi sebenar, semua nabi yang datang untuk mengatakan selamat tinggal kepadanya sehingga Baytul-Maqdis dan dengan membuat kepadanya: Imam solat melalui isyarat dari il, Sayyidna-Jibra 'keutamaan berbanding lain-lain adalah menunjukkan praktikal.Selepas itu, beliau bertolak dari Baytul-Maqdis menunggang Buraq dan tiba di Makkah al-Mu'azzamah ketika ianya masih gelap. (Dan Allah Tulen dan Mahkamah Tinggi, lebih mengetahui).Kesaksian orang bukan Islam mengenai Sekiranya Mi'rajIa muncul di dalam Tafsir ibn Kathir bahawa Hafiz Abu Nu'aym al-Isbahani, di dalam bukunya, Da la'il al-Nubuwwah, telah dilaporkan naratif dari Muhammad ibn Ka'b al-Qurazi pada pihak berkuasa Muhammad ibn 'Amr al -Waqidi * (RA) memberikan butir-butir acara itu seperti berikut:Nabi (Sallaho Alaihe Wassallam) mengutus Dihyah ibn Khallfah Sayyidna (RA) dengan surat yang banyak manfaatnya beliau kepada Maharaja Rom, Caesar. Selepas itu, beliau telah memberi akaun terperinci bagaimana Sayyidna Dihyah sampai Maharaja, menyampaikan surat itu, dan berapa bijak beliau dalam misi (acara hadir di dalam Sahih al-B'ukhari serta dalam semua buku-buku yang boleh dipercayai hadith). Bagi tujuan itu, ia telah dilaporkan bahawa Hiraql, Maharaja Rom, apabila beliau telah membaca surat yang diberkati, diperintahkan bahawa semua pedagang Arab yang melawat negara itu pada masa itu perlu berhimpun bersama. Beliau mahu menyiasat latar belakang nabi (Sallaho Alaihe Wassallam). Perintah diraja telah dijalankan. Abu Sufyan ibn Harb dan orang-orang yang bersama dengan dia melawat Syria pada masa itu dengan kafilah dagangan yang terkenal mereka telah dibentangkan di hadapan Maharaja. Details soalan-soalan yang ditanya oleh Maharaja hadir dalam Sahih al-Bukhari dan Muslim, serta di tempat lain. Abu Sufyan adalah benar-benar berminat untuk menggunakan kesempatan ini untuk mengatakan perkara-perkara mengenai nabi (Sallaho Alaihe Wassallam) yang menunjukkan tidak penting. Tetapi, kata Abu Sufian: Tiada apa-apa jua berhenti saya daripada melakukan itu kecuali yang saya tergelincir dan mengatakan sesuatu yang ternyata menjadi satu pembohongan dan saya berdiri dalam keadaan hina di mata Maharaja dan komrad saya sendiri terus mengejek saya kerana menjadi pendusta. Sudah tentu, maka ia berlaku kepada saya bahawa saya perlu mengaitkan peristiwa Mi'raj di hadapannya. Maharaja sendiri akan membuat kesimpulan bahawa ia adalah satu pembohongan. Jadi, saya berkata: "Saya boleh menggambarkan sebelum anda apa yang mendakwa telah berlaku kepadanya berkenaan dengan yang anda sendiri akan sedar bahawa ia adalah satu pembohongan. Hiraql bertanya:Apakah peristiwa itu? Abu Sufyan berkata: pihak yang menuntut nabi-hud ini mengatakan bahawa, satu malam, beliau meninggalkan Makkah al-Mukarramah, sampai ini Masjid Baytul-Maqdis kamu dan, maka, dalam masa malam itu, sebelum subuh, dia kembali kepada kami di Makkah al- Mukarramah!Pada masa itu, ulama yang terkemuka 'Elia (Baytul-Maqdis) berdiri dekat dengan Hiraql, Maharaja Rom. Beliau mendedahkan bahawa dia tahu malam itu. Maharaja berpaling kepadanya dan bertanya tentang bagaimana beliau datang untuk mengetahui tentang hal itu. Beliau berhujah bahawa, sebagai suatu perkara kebiasaan, dia tidak akan tidur pada waktu malam sehingga dia telah menutup semua pintu-pintu Baytul-Maqdis. Malam itu dia lazimnya ditutup semua pintu tetapi yang tidak akan ditutup walaupun usahanya. Dia memanggil kakitangannya. Mereka semua cuba tetapi mereka juga gagal untuk menutup. Panel get kekal cuma yg tak berubah dari tempat mereka. Ia seolah-olah seolah-olah mereka cuba untuk memindahkan gunung yang. Yang diberikan tidak mampu berbuat apa-apa, dia memanggil juruteknik dan tukang kayu. Mereka kelihatan di pintu masuk dan memutuskan bahawa berat bangunan itu telah datang untuk berehat pada panel get. Tiada cara lain yang boleh ditutup sebelum pagi. Apabila pagi tiba, mereka berkata, mereka akan melihat bagaimana ini boleh ditetapkan. Nonplussed, dia kembali meninggalkan kedua-dua panel ajar pintu. Sebaik sahaja ia pagi, dia datang kembali ke pintu gerbang di mana beliau melihat seseorang yang telah membuat lubang di dekat batu ke pintu masuk Masjid yang memberi gambaran bahawa haiwan beberapa diikat di bawah sana. Pada masa itu, beliau telah memberitahu rakan-rakannya: Mungkin, Allah Ta'ala telah menyebabkan pintu ini tidak menutup hari ini kerana nabi beberapa adalah untuk datang ke sini. Dan kemudian, beliau juga menyatakan bahawa ini diberkati Nabi (Sallaho Alaihe Wassallam) juga telah ditawarkan doanya di Masjid kita ini. Selepas itu, beliau telah diterangkan maklumat lanjut. (Ibn Kathir, h. 24, v.3)Tarikh peristiwa al-Isra 'dan Mi'rajImam al-Qurtubi telah berkata di dalam Tafsir bahawa riwayat Hadlth mengenai tarikh-Mi'raj yang agak berbeza. Menurut Musa ibn 'Uqbah, malam ini datang untuk lulus enam bulan sebelum Hijrah ke Madinah. Sayyidah 'Aisyah (RA) berkata bahawa Umm al-Mukminin Sayyidah Khadijah (RA) telah meninggal dunia sebelum membuat injunksi Salah satu Fard (kewajiban) yang telah diturunkan .Imam Zuhri mengatakan bahawa peristiwa kematian sedih Sayyidah Khadijah (RA) berlaku tujuh tahun selepas panggilan kepada misi nabi-hud .Menurut beberapa riwayat Hadis, peristiwa Mi'raj berlaku lima tahun selepas panggilan kepada nabi-hud. Ibnu Ishaq mengatakan bahawa peristiwa Mi'raj berlaku pada satu-satu masa apabila Islam telah tersebar di seluruh suku kaum Arab umumnya. Hasil semua-kisah bahawa peristiwa Mi'raj tarikh kembali ke beberapa tahun sebelum Hijrah ke Madinah.Al-Harbi mengatakan bahawa peristiwa al-Isra 'dan Mi'raj yang telah berlaku pada malam 27 Rabi'ath-Thani, satu tahun sebelum Hijrah dan Ibn al-Qasim Adh-Dhahabi mengatakan bahawa ia berlaku lapan belas bulan selepas panggilan kepada nabi-hud. Muhaddithin dihormati (ulama hadis) yang telah disebut-kisah yang berbeza tidak diikuti dengan apa-apa pernyataan yang tegas. Dan seperti yang dikenali, malam 27 bulan Rejab adalah Malam Lailatul-Mi'raj. (Dan Allah Tulen dan Mahkamah Tinggi, lebih mengetahui).Al-Masjid al-Haram dan al-Masjid al-AqsaSayyidna Abu Zar al-Ghifari (RA) berkata bahawa dia bertanya kepada nabi (Sallaho Alaihe Wassallam) 'Yang Masjid dunia ini datang dahulu?' Beliau berkata, 'Al-Masjid al-Hariim. Kemudian dia bertanya, 'Yang mana satu selepas itu?' Beliau berkata, 'Al-Masjid al-Aqsa. Kemudian dia cuba untuk mencari masa perbezaan campur tangan antara kedua-dua di mana dia berkata, "Empat puluh tahun. ' Selepas itu, katanya, '(untuk perintah masajid ini, ini), tetapi Allah Ta'ala telah menjadikan seluruh Bumi masjid untuk kita. Mana-mana jua datang masa Salah, tawaran di sana. ' (Riwayat Muslim)Awal Tafsir pihak berkuasa, Mujahid mengatakan bahawa Allah Ta'aIa telah membuat tapak Baytullah dua ribu tahun sebelum Dia menjadikan seluruh bumi dan bahawa asas-asas yang mencapai sejauh-jauh ketujuh (strata) Bumi dan bahawa al-Masjid al-Aqsa telah dibuat oleh Sayyidna Sulayman (AS). (Riwayat oleh-Nasa'i dengan rantai bunyi kuasa dari 'Abdullah ibn' Sayyidna Umar) (Tafsir al-Qurtubi, ms 137, 4 v.)Dan al-Masjid al-Haram adalah nama masjid yang berdiri di sekeliling pada masa itu Baytullah ash-Sharif, pada majlis-majlis, Haram keseluruhan juga dikenalpasti sebagai al-Masjid al-Haram . Dari segi erti kata kedua ini, dikotomi dua laporan tersebut - memegang beberapa bahawa nabi (Sallaho Alaihe Wassallam) kiri untuk perjalanan pada waktu malam, al-Isra ', dari rumah Sayyidah Ummu Hani (RA) manakala yang lain mengatakan bahawa dia berlepas dari bahagian Baytullah yang dikenali sebagai Hatim - berdiri dikeluarkan . Jika kita telah mengambil al-Masjid al-Haram dalam erti kata umum, ia tidak jauh untuk mempercayai bahawa dia mungkin telah berada di sana di rumah Sayyidah Ummu Hani (RA) terlebih dahulu, maka dia berjalan ke Hatim-Ka 'bah dan kemudian memulakan perjalanan al-Isra' dari sana. Allah Maha Mengetahui.Al-Masjid al-Aqsa dan berkat sekitarnya SyriaPerkataan: حول ( Hawl: sekitarnya) di dalam ayat: بركنا حوله (sekitarnya yang Kami limpahkan berkat padanya) bermakna seluruh tanah Syria. Ia muncul dalam Hadlth bahawa Allah Ta'ala telah menjadikan tanah itu dari Arsh '(Arasy Ilahi) ke sungai, Euphrates dan, daripada ini, Dia telah kurniakan kesucian tertentu di atas tanah Palestin . (Ruh al-Ma'ani)Berkat ia mempunyai kedua-dua agama dan duniawi. Bagi rahmat agama, ia telah kiblat semua nabi yang lalu, dan rumah mereka, dan tempat berehat yang terakhir. Dan bahawa tanah adalah hijau, subur dan menghijau dengan sungai, sungai dan ladang buah-buahan dan lain-lain menunjukkan nikmat duniawi.Sayyidna Muaz ibn Jabal (RA) laporan bahawa nabi (Sallaho Alaihe Wassallam) berkata: Allah Ta'ala berkata: 0 tanah Syria, engkau rantau Saya dipilih dari banyak dan aku akan membuat hamba-hamba pilihan-Ku sampai kepadamu. (Qurtubi) Dan ternyata Hadis Musnad Ahmad tiruan akan merentasi seluruh Bumi tetapi dia tidak akan diberikan akses kepada empat Masjid:Masjid Madinah,Masjid-Makkah al-Mukarramah,Al-Masjid al-Aqsa danMasjid Tur.* Ulama of Hadlth mengatakan bahawa Al-Waqidi adalah lemah dalam riwayat Hadis tetapi Muhaddith berhati-hati seperti Imam Ibn Kathir telah melaporkan riwayat beliau atas sebab-sebab bahawa perkara ini adalah tidak berkaitan dengan 'Aqa'id atau Halal dan Haram dan dalam apa-apa perkara sejarah riwayat beliau adalah amanah - Muhammad Shafi '
wallahua'lam.
سبحن ٱلذى أسرى بعبده ليلا من ٱلمسجد ٱلحرام إلى ٱلمسجد ٱلأقصا ٱلذى بركنا حوله لنريه من ءايتنا إنه هو ٱلسميع ٱلبصيرMaha suci dia yang menjadikan perjalanan hamba-Nya pada waktu malam dari al-Masjid al-Har am al-Masjid al-Aqsa sekitarnya yang Kami limpahkan berkat padanya, supaya Kami biarkan dia melihat beberapa ayat-ayat Kami. Sesungguhnya Dia Maha Mendengar, Semua Melihat. [1]CommentaryDiterangkan di dalam ayat ini adalah peristiwa Mi'raj (Penaikan ke langit, atau al-Isra ', perjalanan tengah malam nabi ~ yang merupakan satu penghormatan isyarat dan keajaiban tersendiri Rasul Allah (Sallaho Alaihe Wassallam) Perkataan: أسرى ( asra) adalah terbitan dari: أسرى ( isra ') yang secara harfiah bermaksud untuk membuat perjalanan seseorang pada waktu malam Selepas itu, pengenalan perkataan: ليلا ( lailan) juga membuat rasa ini sangat jelas Kemudian,. dengan meletakkan perkataan ini sebagai kata nama yang sama, gambaran itu mengeluarkan ialah semasa acara ini masa yang digunakan adalah sebahagian daripada malam - tidak walaupun seluruh malam perjalanan dari al-Masjid al-Haram ke al-Masjid al-Aqsa yang disebut dalam ayat ini dipanggil al -Isra 'dan nama perjalanan dari sini ke tujuh langit al-Mi'raj. Isra' berdiri dibuktikan di bawah kuasa muktamad teks ayat ini dan ' Mi Raj mendapati menyebut dalam ayat-ayat Surah 1 Najm-dan dibuktikan oleh hadith yang terdapat dalam penggantian tanpa gangguan Perkataan: بعبده (hambaNya) yang digunakan di sini untuk nabi (Sallaho Alaihe Wassallam) khas Ia menunjukkan bahawa, dalam hal inipersekitaran yang indah kehormatan dan dialu-alukan, apabila Allah Ta'ala, sendiri, memilih untuk memanggil 'hambaNya' seseorang, satu ikatan yang unik cinta terletak tertanam di dalamnya dan ini merupakan penghormatan tertinggi mana-mana lelaki yang dapat anda peroleh.Ini adalah serupa dengan apa yang telah diperkatakan di dalam ayat yang lain عباد ٱلرحمن ٱلذين يمشون على ٱلأرض هونا (dan hamba-hamba Ar-Rahman [lagi Maha Mengasihani] adalah orang-orang yang berjalan di atas bumi perlahan-lahan - al-Furqan , 25:63) di mana objektif adalah untuk meningkatkan martabat orang-orang yang diterima dengan Allah. Dari sini, kami juga belajar bahawa pencapaian manusia yang tertinggi yang mampu untuk menjadi seorang hamba Allah yang sempurna - untuk, pada malam sebelum ini kehormatan khas, kualiti perhambaan yang ideal, ciri-ciri kesempurnaan, telah dipilih. Kemudian, kehadiran ungkapan ini menghasilkan satu lagi hasil yang bermanfaat yang tidak mendapat tanggapan yang salah ketuhanan dari perjalanan ini indah pada waktu malam, yang dari awal hingga akhir, penuh keajaiban luar-biasa. Ini adalah sesuatu seperti apa yang berlaku dengan orang-orang Kristian yang jatuh ke dalam penipuan sepanjang acara Sayyidna 'Isa (AS) yang dibangkitkan kepada langit . Atas sebab ini, dengan berkata عبد ('abd: hamba), ia telah diisytiharkan bahawa, walaupun semua mereka sifat-sifat, pencapaian dan mukjizat, nabi (Sallaho Alaihe Wassallam) masih hamba Allah, bukan tuhan.Al-Quran, Sunnah dan Ijma '' membuktikan bahawa Mi'raj adalah fizikal:Dibuktikan dari teks al-Quran, dan dari hadith yang datang berturut-turut tanpa gangguan yang disebut kemudian bahawa seluruh perjalanan dan Isra Mi'raj tidak semata-mata rohani, sebaliknya, ia adalah fizikal seperti perjalanan orang lain . Perkataan yang pertama Al-Quran ini Surah: سبحن (Subhan: Pure Dia) membawa petunjuk ke arah ini kerana perkataan ini digunakan untuk mendaftar tertanya-tanya atau memperkenalkan hairan besar. Terpaksa Mi'raj telah semata-mata rohaniah, hanya satu perkara mimpi, apa yang ada di sana yang begitu luar biasa tentang hal itu ? Untuk mimpi, setiap orang Islam, malah tiap-tiap manusia, boleh melihat dan melaporkan bahawa dia pergi ke langit, adakah ini dan melakukan itu.Petunjuk kedua yang tertanam dalam perkataan : عبد ('abd: hamba) juga menunjukkan arah yang sama kerana 'abd adalah semangat tidak dengan sendirinya, sebaliknya, ia adalah nama gabungan badan dan semangat .Di samping itu, apabila nabi (Sallaho Alaihe Wassallam) berkaitan peristiwa Mi'raj Sayyidah Umm Hanl (RA), beliau menasihatkan beliau tidak menyatakannya sebelum sesiapa sebaliknya orang akan memalsukan lebih. Kalaulah ini perkara mimpi, apa yang ada di dalamnya yang diperlukan untuk memalsukan?Selepas itu, apabila dia memberitahu orang tentang hal itu, orang-orang kafir Makkah yang dipanggil satu pembohongan dan dibuat keseronokan beliau, sehingga sesetengah orang Islam neo-menjadi murtad (murtadd) selepas mendengar berita itu . Jika ini telah perkara mimpi, kemungkinan tindak balas tersebut adalah kurang wajar. Dan bahawa dia telah mengalami Mi'raj rohani dalam bentuk mimpi, sebelum ini atau selepas itu, tidak menjadi bertentangan dengan. Menurut majoriti ulama Islam, perkataan: ٱلرءيا (ar-ru'ya) di dalam ayat al-Quran: ~) وما جعلنا ٱلرءيا ٱلتى أرينك (Dan Kami menunjukkan tempat kejadian - 17:60) bermaksud: رءیھ : melihat). Tetapi, ia telah dinyatakan melalui perkataan: رویا (ru'ya, yang sering digunakan dalam erti kata melihat mimpi). Sebab bagi ungkapan ini dapat bahawa perkara ini telah dipanggil ru'ya dalam erti kata kiasan satu. Ini adalah seperti seseorang melihat mimpi. Dan jika, ru'yii diambil untuk bermakna impian sendiri, maka, ia juga tidak terlalu jauh untuk mengatakan bahawa peristiwa Mi'raj, sebagai tambahan kepada fizikal, juga yang berlaku, sebelum atau selepas, dalam bentuk Mi'raj rohani sebagai mimpi juga. Oleh itu, berkata, bahawa ia adalah satu impian, yang dilaporkan dari dari 'Abdullah ibn' Sayyidna Abbas (RA) dan Umm al-Mukminin Sayyidah 'Aishah (RA) juga di tempat yang betul - tetapi, ia tidak semestinya bermaksud bahawa fizikal Mi'raj tidak berlaku.Ia muncul dalam Tafsir al-Qurtubi bahawa hadith yang berkaitan dengan peristiwa al-Isra 'berulang-ulang dan tanpa gangguan. Naqqash telah melaporkan kisah-kisah yang berkaitan daripada dua puluh sahabat nabi (Sallaho Alaihe Wassallam). Kemudian, Qadi 'Iyad telah memberikan butiran tambahan dalam Al-Shifa' (Qurtubi).Imam Ibn Kathir, dalam Tafsir katanya semua-kisah dan selepas menggunakan kaedah-kaedah standard pemerhatian telah menyebut nama-nama para sahabat 25 daripada siapa laporan ini datang.Nama-nama mereka ialah:Sayyidna 'Umar ibn al-Khattab,Sayyidna 'Ali al-Murtaza,Sayyidna 'Abdullah ibn Mas'ud,Sayyidna Abu Zar al-Ghifari,Sayyidna Malik ibn Sa'sa'ah,Sayyidna Abu Hurairah,Sayyidna Abu Sa'ld al-Khudri,Sayyidna Abdullah ibn 'Abbas,Sayyidna Shaddad ibn AWS,Sayyidna Ubaiyy ibn Ka'b,Sayyidna 'Abd ar-Rahman ibn al-Quraz,Sayyidna Abu Hayyah,Sayyidna Abu Laila,'Abdullah ibn' Sayyidna Umar,Sayyidna Jablr ibn 'Abdullah,Sayyidna Hudhayfah ibn Yaman,Sayyidna Buraidah,Sayyidna Abu Ayyub al-Ansari,Sayyidna Abu 'Umamah,Sayyidna Samurah ibn Jundub,Sayyidna Abu al-Hamra 'Sayyidna Suhayb al-Rumi,Sayyidah Ummu Hani ',Umm al-Mukminin Sayyidah Aisyah,Sayyidah Asma 'binti Abu Bakar, Selepas itu, Ibn Kathir berkata:Hadis al-Isra ', terdapat konsensus semua Muslim di atasnya. Bidaah dan atheis hanya telah menafikannya. (Ibn Kathir)Akaun ringkas Mi'raj sebagaimana yang dilaporkan oleh Ibn KathirSelepas mempunyai menjelaskan ayat yang hadir dalam Tafsir bersama-sama dengan latar belakang yang terperinci berkaitan hadith, Imam Ibn Kathir berkata: kebenaran perkara itu adalah bahawa perjalanan Isra 'menjadi kenyataan apabila Nabi (Sallaho Alaihe Wassallam) telah berjaga , bukan bermimpi. Dari Makkah al-Mukarramah ke Baitulmaqdis, perjalanan telah dilindungi Buraq (kuda syurga khas untuk menunggang). Apabila dia sampai di pintu Baitulmaqdis, dia mengikat penutupan Buraq kepada get, memasuki Masjid-Baitulmaqdis dan menawarkan dua rakaat Tahiyyatul-masjid (solat menghormati masjid) menghadapi orientasi. Selepas itu, tangga yang telah dibawa yang mempunyai langkah-langkah untuk naik dari bawah. Melalui tangga ini, dia pergi ke syurga yang pertama.Selepas itu, dia pergi ke seluruh langit. [Hanya Allah mengetahui realiti tangga ini - apa yang ia dan bagaimanakah ia berfungsi dan perkara-perkara seperti itu . Dalam zaman kita hari ini juga, berbagai tangga digunakan. Terdapat tangga yang memuncak secara automatik dan terdapat lif yang mengambil satu. Oleh itu, jatuh ke dalam sebarang keraguan atau syak wasangka tentang tangga ini ajaib tidak yang betul.] Pada tiap-tiap langit, malaikat pemastautin menegurnya dan pada tiap-tiap langit, dia bertemu nabi diberkati yang ditempatkan di syurga tertentu, seperti, Sayyidna Musa (AS ) di langit keenam, dan Sayyidna Ibraheem Khalillullah (AS) pada langit ketujuh. Selepas itu, dia pergi luar stesen semua nabi yang diberkati dan mencapai dataran di mana dia boleh mendengar bunyi pena menulis takdir. Dan dia melihat Sidratul-Muntaha, Pokok Jauh di Syurga, di mana rama-rama dalam warna emas dan serba jenis jatuh dari atas dengan perintah Allah dan yang dikelilingi oleh malaikat-malaikat Allah. Dan ia di tempat ini bahawa nabi (Sallaho Alaihe Wassallam) melihat Sayyidna Jibra'il al-Amin dalam bentuk sebenar dengan enam ratus sayap. Dan di sana, dia melihat bendera hijau yang telah horizon semua diliputi. Dan dia juga melihat al-Bayt al-Ma'mur (Rumah yang menghadiri percaya yang akan ditempatkan di Syurga sama di atas Baytullah di Makkah) duduk yang merupakan pengasas Kaabah, Sayyidna Ibrahim (AS) dengan beliau kembali berbaring dinding. Tujuh puluh ribu malaikat memasuki ini Bayt al-Ma'mur setiap hari yang akan menunggu giliran mereka untuk kembali masuk ke sana melalui hari Qiyamah. Dan nabi (Sallaho Alaihe Wassallam) melihat Syurga dan neraka dengan mata sendiri beliau diberkati. Pada masa itu, mula-mula datang arahan bahawa kaumnya sedang bertanggungjawab dengan lima puluh sembahyang, maka, ini adalah dikurangkan kepada lima. Ini menunjukkan kepentingan dan Kelebihan Salah sebagai yang paling penting semua tindakan Ibadah.Selepas itu, beliau turun semula ke Baytul-Maqdis, dan dengan dia, begitu juga nabi yang berkat, beliau telah menemui di langit yang berlainan seolah-olah mereka telah datang untuk melihat sejauh sebagai Baytul-Maqdis. Pada masa itu, kerana ia adalah masa untuk Salah, dia menawarkan solat dengan semua nabi. Ia juga berkemungkinan bahawa ini Salah Salah Fajr hari yang sama. Ibn Kathir berkata bahawa ini acara mengenai solat dengan nabi-nabi yang diketuai oleh Nabi ~ telah datang untuk lulus, seperti yang dipegang oleh sesetengah orang, sebelum dia pergi ke langit. Tetapi, seperti yang jelas, peristiwa ini berlaku selepas kedatangan kerana ia telah dilaporkan dalam kejadian yang berhubungan dengan pertemuannya dengan nabi-nabi yang diberkati di langit yang berbeza bahawa ia adalah Sayyidna-Jibra 'il (AS) yang memperkenalkan dia kepada semua nabi. Kalaulah ini event yang berhubungan dengan utamanya solat diluluskan sebelum ini, pengenalan tidak diperlukan di sana - dan, dalam hal ini, ia cukup jelas bahawa perjalanan ofthis tujuan sebenar adalah untuk melawat dengan tuan rumah syurga. Melakukan yang mula-mula kelihatan lebih cenderung. Sebaik sahaja dia telah dilakukan dengan misi sebenar, semua nabi yang datang untuk mengatakan selamat tinggal kepadanya sehingga Baytul-Maqdis dan dengan membuat kepadanya: Imam solat melalui isyarat dari il, Sayyidna-Jibra 'keutamaan berbanding lain-lain adalah menunjukkan praktikal.Selepas itu, beliau bertolak dari Baytul-Maqdis menunggang Buraq dan tiba di Makkah al-Mu'azzamah ketika ianya masih gelap. (Dan Allah Tulen dan Mahkamah Tinggi, lebih mengetahui).Kesaksian orang bukan Islam mengenai Sekiranya Mi'rajIa muncul di dalam Tafsir ibn Kathir bahawa Hafiz Abu Nu'aym al-Isbahani, di dalam bukunya, Da la'il al-Nubuwwah, telah dilaporkan naratif dari Muhammad ibn Ka'b al-Qurazi pada pihak berkuasa Muhammad ibn 'Amr al -Waqidi * (RA) memberikan butir-butir acara itu seperti berikut:Nabi (Sallaho Alaihe Wassallam) mengutus Dihyah ibn Khallfah Sayyidna (RA) dengan surat yang banyak manfaatnya beliau kepada Maharaja Rom, Caesar. Selepas itu, beliau telah memberi akaun terperinci bagaimana Sayyidna Dihyah sampai Maharaja, menyampaikan surat itu, dan berapa bijak beliau dalam misi (acara hadir di dalam Sahih al-B'ukhari serta dalam semua buku-buku yang boleh dipercayai hadith). Bagi tujuan itu, ia telah dilaporkan bahawa Hiraql, Maharaja Rom, apabila beliau telah membaca surat yang diberkati, diperintahkan bahawa semua pedagang Arab yang melawat negara itu pada masa itu perlu berhimpun bersama. Beliau mahu menyiasat latar belakang nabi (Sallaho Alaihe Wassallam). Perintah diraja telah dijalankan. Abu Sufyan ibn Harb dan orang-orang yang bersama dengan dia melawat Syria pada masa itu dengan kafilah dagangan yang terkenal mereka telah dibentangkan di hadapan Maharaja. Details soalan-soalan yang ditanya oleh Maharaja hadir dalam Sahih al-Bukhari dan Muslim, serta di tempat lain. Abu Sufyan adalah benar-benar berminat untuk menggunakan kesempatan ini untuk mengatakan perkara-perkara mengenai nabi (Sallaho Alaihe Wassallam) yang menunjukkan tidak penting. Tetapi, kata Abu Sufian: Tiada apa-apa jua berhenti saya daripada melakukan itu kecuali yang saya tergelincir dan mengatakan sesuatu yang ternyata menjadi satu pembohongan dan saya berdiri dalam keadaan hina di mata Maharaja dan komrad saya sendiri terus mengejek saya kerana menjadi pendusta. Sudah tentu, maka ia berlaku kepada saya bahawa saya perlu mengaitkan peristiwa Mi'raj di hadapannya. Maharaja sendiri akan membuat kesimpulan bahawa ia adalah satu pembohongan. Jadi, saya berkata: "Saya boleh menggambarkan sebelum anda apa yang mendakwa telah berlaku kepadanya berkenaan dengan yang anda sendiri akan sedar bahawa ia adalah satu pembohongan. Hiraql bertanya:Apakah peristiwa itu? Abu Sufyan berkata: pihak yang menuntut nabi-hud ini mengatakan bahawa, satu malam, beliau meninggalkan Makkah al-Mukarramah, sampai ini Masjid Baytul-Maqdis kamu dan, maka, dalam masa malam itu, sebelum subuh, dia kembali kepada kami di Makkah al- Mukarramah!Pada masa itu, ulama yang terkemuka 'Elia (Baytul-Maqdis) berdiri dekat dengan Hiraql, Maharaja Rom. Beliau mendedahkan bahawa dia tahu malam itu. Maharaja berpaling kepadanya dan bertanya tentang bagaimana beliau datang untuk mengetahui tentang hal itu. Beliau berhujah bahawa, sebagai suatu perkara kebiasaan, dia tidak akan tidur pada waktu malam sehingga dia telah menutup semua pintu-pintu Baytul-Maqdis. Malam itu dia lazimnya ditutup semua pintu tetapi yang tidak akan ditutup walaupun usahanya. Dia memanggil kakitangannya. Mereka semua cuba tetapi mereka juga gagal untuk menutup. Panel get kekal cuma yg tak berubah dari tempat mereka. Ia seolah-olah seolah-olah mereka cuba untuk memindahkan gunung yang. Yang diberikan tidak mampu berbuat apa-apa, dia memanggil juruteknik dan tukang kayu. Mereka kelihatan di pintu masuk dan memutuskan bahawa berat bangunan itu telah datang untuk berehat pada panel get. Tiada cara lain yang boleh ditutup sebelum pagi. Apabila pagi tiba, mereka berkata, mereka akan melihat bagaimana ini boleh ditetapkan. Nonplussed, dia kembali meninggalkan kedua-dua panel ajar pintu. Sebaik sahaja ia pagi, dia datang kembali ke pintu gerbang di mana beliau melihat seseorang yang telah membuat lubang di dekat batu ke pintu masuk Masjid yang memberi gambaran bahawa haiwan beberapa diikat di bawah sana. Pada masa itu, beliau telah memberitahu rakan-rakannya: Mungkin, Allah Ta'ala telah menyebabkan pintu ini tidak menutup hari ini kerana nabi beberapa adalah untuk datang ke sini. Dan kemudian, beliau juga menyatakan bahawa ini diberkati Nabi (Sallaho Alaihe Wassallam) juga telah ditawarkan doanya di Masjid kita ini. Selepas itu, beliau telah diterangkan maklumat lanjut. (Ibn Kathir, h. 24, v.3)Tarikh peristiwa al-Isra 'dan Mi'rajImam al-Qurtubi telah berkata di dalam Tafsir bahawa riwayat Hadlth mengenai tarikh-Mi'raj yang agak berbeza. Menurut Musa ibn 'Uqbah, malam ini datang untuk lulus enam bulan sebelum Hijrah ke Madinah. Sayyidah 'Aisyah (RA) berkata bahawa Umm al-Mukminin Sayyidah Khadijah (RA) telah meninggal dunia sebelum membuat injunksi Salah satu Fard (kewajiban) yang telah diturunkan .Imam Zuhri mengatakan bahawa peristiwa kematian sedih Sayyidah Khadijah (RA) berlaku tujuh tahun selepas panggilan kepada misi nabi-hud .Menurut beberapa riwayat Hadis, peristiwa Mi'raj berlaku lima tahun selepas panggilan kepada nabi-hud. Ibnu Ishaq mengatakan bahawa peristiwa Mi'raj berlaku pada satu-satu masa apabila Islam telah tersebar di seluruh suku kaum Arab umumnya. Hasil semua-kisah bahawa peristiwa Mi'raj tarikh kembali ke beberapa tahun sebelum Hijrah ke Madinah.Al-Harbi mengatakan bahawa peristiwa al-Isra 'dan Mi'raj yang telah berlaku pada malam 27 Rabi'ath-Thani, satu tahun sebelum Hijrah dan Ibn al-Qasim Adh-Dhahabi mengatakan bahawa ia berlaku lapan belas bulan selepas panggilan kepada nabi-hud. Muhaddithin dihormati (ulama hadis) yang telah disebut-kisah yang berbeza tidak diikuti dengan apa-apa pernyataan yang tegas. Dan seperti yang dikenali, malam 27 bulan Rejab adalah Malam Lailatul-Mi'raj. (Dan Allah Tulen dan Mahkamah Tinggi, lebih mengetahui).Al-Masjid al-Haram dan al-Masjid al-AqsaSayyidna Abu Zar al-Ghifari (RA) berkata bahawa dia bertanya kepada nabi (Sallaho Alaihe Wassallam) 'Yang Masjid dunia ini datang dahulu?' Beliau berkata, 'Al-Masjid al-Hariim. Kemudian dia bertanya, 'Yang mana satu selepas itu?' Beliau berkata, 'Al-Masjid al-Aqsa. Kemudian dia cuba untuk mencari masa perbezaan campur tangan antara kedua-dua di mana dia berkata, "Empat puluh tahun. ' Selepas itu, katanya, '(untuk perintah masajid ini, ini), tetapi Allah Ta'ala telah menjadikan seluruh Bumi masjid untuk kita. Mana-mana jua datang masa Salah, tawaran di sana. ' (Riwayat Muslim)Awal Tafsir pihak berkuasa, Mujahid mengatakan bahawa Allah Ta'aIa telah membuat tapak Baytullah dua ribu tahun sebelum Dia menjadikan seluruh bumi dan bahawa asas-asas yang mencapai sejauh-jauh ketujuh (strata) Bumi dan bahawa al-Masjid al-Aqsa telah dibuat oleh Sayyidna Sulayman (AS). (Riwayat oleh-Nasa'i dengan rantai bunyi kuasa dari 'Abdullah ibn' Sayyidna Umar) (Tafsir al-Qurtubi, ms 137, 4 v.)Dan al-Masjid al-Haram adalah nama masjid yang berdiri di sekeliling pada masa itu Baytullah ash-Sharif, pada majlis-majlis, Haram keseluruhan juga dikenalpasti sebagai al-Masjid al-Haram . Dari segi erti kata kedua ini, dikotomi dua laporan tersebut - memegang beberapa bahawa nabi (Sallaho Alaihe Wassallam) kiri untuk perjalanan pada waktu malam, al-Isra ', dari rumah Sayyidah Ummu Hani (RA) manakala yang lain mengatakan bahawa dia berlepas dari bahagian Baytullah yang dikenali sebagai Hatim - berdiri dikeluarkan . Jika kita telah mengambil al-Masjid al-Haram dalam erti kata umum, ia tidak jauh untuk mempercayai bahawa dia mungkin telah berada di sana di rumah Sayyidah Ummu Hani (RA) terlebih dahulu, maka dia berjalan ke Hatim-Ka 'bah dan kemudian memulakan perjalanan al-Isra' dari sana. Allah Maha Mengetahui.Al-Masjid al-Aqsa dan berkat sekitarnya SyriaPerkataan: حول ( Hawl: sekitarnya) di dalam ayat: بركنا حوله (sekitarnya yang Kami limpahkan berkat padanya) bermakna seluruh tanah Syria. Ia muncul dalam Hadlth bahawa Allah Ta'ala telah menjadikan tanah itu dari Arsh '(Arasy Ilahi) ke sungai, Euphrates dan, daripada ini, Dia telah kurniakan kesucian tertentu di atas tanah Palestin . (Ruh al-Ma'ani)Berkat ia mempunyai kedua-dua agama dan duniawi. Bagi rahmat agama, ia telah kiblat semua nabi yang lalu, dan rumah mereka, dan tempat berehat yang terakhir. Dan bahawa tanah adalah hijau, subur dan menghijau dengan sungai, sungai dan ladang buah-buahan dan lain-lain menunjukkan nikmat duniawi.Sayyidna Muaz ibn Jabal (RA) laporan bahawa nabi (Sallaho Alaihe Wassallam) berkata: Allah Ta'ala berkata: 0 tanah Syria, engkau rantau Saya dipilih dari banyak dan aku akan membuat hamba-hamba pilihan-Ku sampai kepadamu. (Qurtubi) Dan ternyata Hadis Musnad Ahmad tiruan akan merentasi seluruh Bumi tetapi dia tidak akan diberikan akses kepada empat Masjid:Masjid Madinah,Masjid-Makkah al-Mukarramah,Al-Masjid al-Aqsa danMasjid Tur.* Ulama of Hadlth mengatakan bahawa Al-Waqidi adalah lemah dalam riwayat Hadis tetapi Muhaddith berhati-hati seperti Imam Ibn Kathir telah melaporkan riwayat beliau atas sebab-sebab bahawa perkara ini adalah tidak berkaitan dengan 'Aqa'id atau Halal dan Haram dan dalam apa-apa perkara sejarah riwayat beliau adalah amanah - Muhammad Shafi '
wallahua'lam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Sila beri comment sekiranya anda berminat..