"Sejarah nabi muhammad rasulullah s.w.a,,
DALAM tawarikh manusia, individu-individu tidak kurang yang mudah dilihat menumpukan hidup mereka untuk reformasi sosio-agama orang-orang mereka yang berkaitan. Kita dapati mereka dalam setiap zaman dan di semua tanah. Di India, ada tinggal orang-orang yang dihantar kepada dunia Veda, dan ada juga yang besar Gautama Buddha, China telah Confucius yang Avesta telah dihasilkan di Iran. Babylonia memberikan kepada dunia satu reformis terbesar, Nabi Ibrahim (tidak bercakap apa-apa nenek moyang sebagai Henokh dan Nabi Nuh yang kita mempunyai maklumat yang sangat hemat) . Orang-orang Yahudi betul boleh berbangga dengan siri yang lama reformis: Musa, Samuel, David, Solomon, dan Isa antara lain.
2. Dua mata untuk diperhatikan: Pertama reformis ini dituntut secara umum untuk menjadi pemegang setiap misi Ilahi, dan mereka meninggalkan di belakang mereka buku-buku suci memasukkan kod hidup untuk panduan orang-orang mereka. Kedua, ada mengikuti peperangan berkenaan dgn pembunuhan saudara, dan pembunuhan beramai-ramai dan genocides menjadi perintah hari ini, menyebabkan lebih kurang kerugian lengkap mesej ini Ilahi. Kepada buku-buku Abraham, kita tahu mereka hanya dengan nama dan untuk buku-buku Musa, rekod memberitahu kita bagaimana mereka telah berkali-kali dimusnahkan dan hanya sebahagiannya dipulihkan.
Konsep Tuhan
3. Jika seseorang hakim dari peninggalan masa lalu yang telah dibawa ke cahaya homo sapiens , seseorang akan menemui manusia yang sentiasa sedar akan kewujudan Makhluk Agung, Master dan Pencipta semua. Kaedah dan pendekatan mungkin berbeza, tetapi orang-orang zaman setiap yang telah meninggalkan bukti-bukti percubaan mereka untuk mentaati Tuhan . Komunikasi dengan Allah Wujud lagi tidak kelihatan juga telah diiktiraf sebagai mungkin berkaitan dengan pecahan kecil orang-orang yang mempunyai roh yang mulia dan dimuliakan. Sama ada komunikasi ini mengambil sifat penjelmaan Teologi atau hanya diselesaikan dirinya ke dalam medium penerimaan mesej Ilahi (melalui ilham atau wahyu), tujuan dalam setiap hal adalah petunjuk rakyat. Ia tetapi semula jadi bahawa tafsiran dan penjelasan sistem tertentu sepatutnya dibuktikan lebih penting dan meyakinkan daripada yang lain.
3 / A. Tiap-tiap sistem pemikiran metafizik membangunkan istilah sendiri. Dalam perjalanan dari segi masa memperolehi kepentingan yang jarang yang terkandung dalam perkataan dan terjemahan jatuh pendek tujuan mereka.Namun demikian, tidak ada kaedah lain untuk membuat orang satu kumpulan memahami pemikiran orang lain.Pembaca bukan Islam khususnya diminta untuk ingat ini aspek yang adalah kecacatan yang nyata lagi yang tidak dapat dielakkan.
4. Menjelang akhir abad ke-6, selepas kelahiran Yesus Kristus, orang-orang telah mencapai kemajuan besar dalam pelbagai lapisan hidup. Pada masa itu, terdapat beberapa agama yang secara terbuka mengisytiharkan bahawa mereka yang dikhaskan untuk kaum yang pasti dan kumpulan lelaki sahaja, sudah tentu mereka tidak melahirkan penawar untuk gejala umat manusia amnya. Terdapat juga beberapa yang mendakwa kesejagatan, tetapi mengisytiharkan bahawa keselamatan manusia terletak dalam penolakan dunia. Ini adalah agama untuk golongan elit, dan dipenuhi bilangan lelaki yang sangat terhad. Kita tidak perlu bercakap kawasan-kawasan di mana wujudnya agama tidak sama sekali, di mana ateisme dan materialisme yang memerintah tertinggi, di mana pemikiran semata-mata untuk menduduki satu diri dengan keseronokan sendiri, tanpa mengambil kira apa-apa balasan bagi hak-hak orang lain.
Saudi
5. Penelitian peta hemisfera utama (dari sudut pandangan bahagian tanah ke laut), menunjukkan Semenanjung Arab terletak di pertemuan tiga benua besar Asia, Afrika dan Eropah. Pada masa yang berkenaan. ini benua kecil yang banyak Arab yang terdiri kebanyakannya daripada kawasan padang pasir telah didiami oleh orang-orang yang didirikan diselesaikan serta nomad. Biasanya ia didapati bahawa ahli-ahli suku yang sama telah dibahagikan kepada kedua-dua kumpulan ini, dan bahawa mereka memelihara hubungan walaupun mengikuti mod kehidupan yang berbeza. Rezeki di Saudi adalah tidak seberapa. Padang pasir telah kecacatan, dan kafilah perdagangan ciri-ciri kepentingan yang lebih besar daripada sama ada pertanian atau industri. Ini banyak melibatkan perjalanan, dan lelaki terpaksa meneruskan luar semenanjung ke Syria, Mesir, Habsyah, Iraq, Sind, India dan negeri-negeri lain.
6. Kami tidak tahu banyak tentang Libyanites Tengah Saudi, tetapi Yaman adalah tepat dipanggil Saudi Felix . Setelah pernah menjadi pusat tamadun berkembang Syeba dan Ma'in walaupun sebelum asas kota Rom telah dibentangkan, dan kemudiannya merampas dari wilayah Byzantians dan Persia beberapa, lebih besar Yaman yang telah diluluskan melalui hari hey kewujudannya, namun pada masa ini dipecahkan kepada principalities tidak terkira banyaknya, dan juga diduduki di bahagian oleh penceroboh asing. Sassanians Iran, yang telah menembusi ke Yaman telah memperolehi milik Timur Saudi. Ada huru-hara politik-sosial di modal (Mada'in = Ctesiphon), dan ini mencerminkan ditemui di semua wilayah itu. Utara Saudi telah tunduk kepada pengaruh Byzantine, dan berhadapan dengan masalah tersendiri.Hanya Central Saudi kekal kebal daripada kesan mematahkan semangat penjajahan asing.
7. Dalam bidang ini terhad Tengah Saudi, kewujudan segitiga Mekah-Ta'if-Madinah seolah-olah bernasib sesuatu.Mekah, desertic, kekurangan air dan kemudahan pertanian dalam ciri-ciri fizikal mewakili Afrika dan Sahara yang terbakar. Hampir-hampir lima puluh kilometer dari situ, Ta'if telah menyampaikan gambar Eropah dan fros. Madinah di Utara tidak kurang subur daripada yang sedang Asiatic negara-negara seperti Syria. Jika iklim mempunyai apa-apa pengaruh ke atas ciri-ciri manusia, ini segi tiga yang berdiri di tengah-tengah hemisfera utama, lebih daripada mana-mana kawasan lain bumi, pembiakan kecil seluruh dunia. Dan di sini lahir dari keturunan Ibrahim Babilon, dan Hagar Mesir, Muhammad Rasulullah Islam, Mekah oleh asal-usul dan lagi dengan saham berkaitan, kedua-duanya ke Madinah dan Taif.
Agama
8. Dari sudut pandangan agama, Saudi berhala; hanya beberapa individu yang memeluk agama-agama seperti agama Kristian, Mazdaism, dll Mekah tidak mempunyai tanggapan Tuhan Yang Maha Esa, tetapi mereka percaya juga bahawa berhala mempunyai kuasa syafaat di sisi Allah . Agak cukup, mereka tidak percaya dalam Kebangkitan dan akhirat.Mereka telah mengekalkan upacara haji ke Rumah Allah, Kaabah, sebuah institusi yang ditubuhkan di bawah ilham ilahi oleh Abraham nenek moyang mereka, namun kedua-dua ribu tahun yang memisahkan mereka dari Abraham telah menyebabkan merosot haji ini ke cermin mata pameran perdagangan dan majlis keberhalaan yang tidak masuk akal yang jauh dari mengeluarkan apa-apa yang baik, hanya berkhidmat untuk merosakkan tingkah laku masing-masing, sosial dan rohani.
Society
9. Walaupun kemiskinan perbandingan dalam sumber asli, Mekah adalah yang paling maju di tiga tempat segi tiga.Daripada tiga, Mekah sahaja mempunyai bandar-negeri, yang ditadbir oleh Majlis sepuluh ketua-ketua keturunan yang menikmati pembahagian yang nyata kuasa . (Ada menteri perhubungan luar, seorang penjaga kuil menteri, menteri firman, seorang penjaga menteri persembahan ke kuil, salah satu untuk menentukan tort dan ganti rugi yang perlu dibayar, satu lagi yang menjaga majlis perbandaran atau parlimen untuk menguatkuasakan keputusan kementerian. Terdapat juga menteri-menteri yang menjaga hal ehwal ketenteraan seperti perwalian bendera, kepimpinan pasukan berkuda dan lain-lain). Sebagai pemimpin kafilah dan terkenal, Mekah telah dapat untuk mendapatkan kebenaran daripada empayar jiran seperti Iran, Byzantium dan Habsyah dan membuat perjanjian dengan puak-puak yang di sepanjang laluan yang dilalui oleh rombongan untuk melawat negara-negara mereka dan membuat transaksi import dan eksport perniagaan. Mereka juga menyediakan pengiring kepada orang asing apabila mereka melalui negara mereka serta wilayah puak-puak bersekutu, di Saudi (dipetik dari Ibn Habib, Muhabbar ). Walaupun tidak berminat dalam pemeliharaan idea dan rekod secara bertulis, mereka ghairah ditanam seni dan surat seperti puisi, wacana pidato dan cerita rakyat. Wanita secara amnya dan dirawat, mereka menikmati keistimewaan memiliki harta dalam hak mereka sendiri, mereka telah memberikan persetujuan mereka untuk kontrak perkahwinan, di mana mereka juga boleh menambah syarat tempahan hak mereka untuk menceraikan suami mereka . Mereka boleh berkahwin semula apabila janda atau bercerai. Menanam anak-anak gadis hidup tidak wujud dalam golongan-golongan tertentu, tetapi yang jarang berlaku.
Kelahiran Nabi
10. Ia berada di tengah-tengah apa-apa syarat dan persekitaran bahawa Muhammad dilahirkan pada tahun 569 selepas Kristus. Ayahnya, Abdullah telah meninggal dunia beberapa minggu sebelum itu, dan ia adalah datuknya yang membawanya yang bertanggungjawab. Menurut adat semasa, kanak-kanak itu diamanahkan kepada Badwi angkat-ibu, dengan siapa dia lulus beberapa tahun di padang pasir. Semua biografi menyatakan bahawa nabi bayi menghisap hanya satu payudara ibu angkatnya itu, meninggalkan yang lain bagi rezeki saudara angkat-. Apabila kanak-kanak itu dibawa balik ke rumah, ibunya, Aminah, membawanya kepada ibu bapa saudara di Madinah untuk melawat kubur 'Abdullah.Dalam perjalanan pulang, dia kehilangan ibunya yang meninggal dunia kematian mengejut. Di Mekah, perkabungan lain menunggu beliau, dalam kematian datuk penyayang. Tertakluk kepada privations itu, beliau pada usia lapan tahun, diserahkan akhirnya jagaan bapa saudaranya, Abu Talib, seorang yang murah hati alam semula jadi tetapi sentiasa kekurangan sumber dan hampir tidak mampu untuk mengadakan peruntukan bagi keluarganya.
11. Young Muhammad telah Oleh itu, untuk memulakan dengan serta-merta untuk mendapatkan mata pencarian, dia berkhidmat sebagai seorang budak lelaki gembala kepada beberapa jiran. Pada usia sepuluh tahun dia menemani bapa saudaranya ke Syria apabila dia mengetuai kafilah di sana . Tiada perjalanan lain Abu Talib yang disebut, tetapi terdapat sebutan kerana dia telah menubuhkan sebuah kedai di Mekah. (Ibn Qutaibah, Ma'arif ). Ia mungkin bahawa Muhammad membantunya dalam perusahaan ini juga.
12. Pada masa dia 25, Muhammad telah menjadi terkenal di bandar raya ini bagi integriti pelupusan dan kejujuran wataknya. A janda kaya, Khadijah, mengambil dia bekerja itu dan diserahkan kepadanya barang-barang yang akan diambil untuk dijual ke Syria. Gembira dengan keuntungan yang luar biasa dia mendapat juga oleh pesona peribadi ejen beliau, dia ditawarkan kepadanya tangannya. Menurut laporan capah, beliau adalah sama ada 28 atau 40 tahun pada masa itu, (sebab-sebab perubatan memilih umur 28 sejak dia melahirkan lima kanak-kanak lagi). Kesatuan terbukti gembira. Kemudian, kita lihat dia kadang-kadang dalam pameran Hubashah (Yemen), dan sekurang-kurangnya sekali di negara ini 'Abd al-Qais (Bahrain-Oman), seperti yang disebut oleh Ibn Hanbal . Terdapat tiap-tiap sebab untuk mempercayai bahawa ini merujuk kepada pameran hebat Daba (Oman), di mana, menurut Ibn al-Kalbi (rujuk Ibn Habib, Muhabbar), peniaga-peniaga China, (Pakistan India,) Hind dan Sind , Parsi, Timur dan Barat yang bersidang setiap tahun, perjalanan oleh kedua-dua darat dan di laut. Terdapat juga menyebut rakan kongsi komersil Muhammad di Mekah . Sa'ib oleh nama orang ini, melaporkan: "Kami disampaikan antara satu sama lain, jika Muhammad membawa kepada kafilah itu, dia tidak masuk ke rumahnya pada kembali ke Mekah tanpa penjelasan akaun dengan saya dan jika saya membawa kafilah itu, beliau akan pada saya kembali pertanyaan mengenai kebajikan saya dan bercakap apa-apa tentang modal sendiri yang diamanahkan kepada saya. "
Suatu Order of Chivalry
13. Pedagang asing sering membawa barang-barang mereka ke Mekah untuk dijual. Satu hari, seorang Yaman tertentu (suku Zubaid) improvisasi puisi secara menyindir terhadap beberapa Mekah yang enggan membayar kepadanya harga apa yang dia telah menjual, dan lain-lain yang tidak disokong tuntutan atau telah gagal untuk datang untuk membantu apabila dia menjadi mangsa. Zuhair, bapa saudara dan ketua suku kaum Nabi, merasakan penyesalan yang besar pada mendengar ini sindiran yang adil. Beliau dipanggil untuk mesyuarat Ketua-ketua tertentu di bandar raya ini, dan menganjurkan suatu perintah adab buruk, yang dipanggil Hilf al- fudul, dengan matlamat dan tujuan membantu orang yang tertindas di Mekah, tanpa mengira penduduk bandar atau alien. Young Muhammad menjadi ahli bersemangat organisasi. Pada masa akan datang, beliau pernah berkata: "Saya telah mengambil bahagian di dalamnya, dan saya tidak bersedia untuk memberikan bahawa keistimewaan walaupun terhadap kawanan unta, jika seseorang harus merayu kepada saya sehingga ke hari ini, menurut ikrar itu, saya akan terburu -buru untuk membantu beliau. "
Permulaan Kesedaran Agama
14. Tidak banyak yang diketahui tentang amalan agama Muhammad sehingga beliau berusia 35 tahun, kecuali bahawa dia tidak pernah menyembah berhala. Ini dibuktikan oleh semua biografi. Ia boleh dinyatakan bahawa terdapat beberapa orang lain di Mekah, yang telah begitu juga memberontak terhadap amalan yang tidak masuk akal daripada paganisme, walaupun memelihara kesetiaan mereka kepada Kaabah sebagai rumah khusus kepada Allah yang Satu oleh Nabi Ibrahim pembina.
15. Kira-kira 605 tahun era Kristian, horden di dinding luar Kaabah telah mengambil api . Bangunan ini telah terjejas dan tidak dapat menanggung beban hujan lebat yang diikuti. Pembinaan semula Kaabah adalah sesudah itu dijalankan.Setiap rakyat menyumbang mengikut kemampuannya; dan hadiah keuntungan yang jujur diterima . Semua orang mengambil bahagian dalam kerja-kerja pembinaan, dan bahu Muhammad cedera dalam perjalanan mengangkut batu.Untuk mengenal pasti dari mana tempat ritual Tawaf bermula, telah menetapkan batu hitam di dinding Kaabah.bertarikh mungkin dari masa Nabi Ibrahim sendiri. Terdapat persaingan di kalangan rakyat untuk mendapatkan penghormatan mengundurkan batu ini di tempatnya . Apabila terdapat bahaya menumpahkan darah sedang, seseorang yang disyorkan meninggalkan perkara itu kepada Providence, dan menerima timbang tara orang yang sepatutnya berlaku untuk tiba di sana pertama. Ia chanced bahawa Muhammad tadi hadir di sana untuk kerja-kerja seperti biasa.Beliau dikenali dengan gelaran al -Amin (jujur), dan semua orang menerima timbang tara itu tanpa teragak-agak.Muhammad meletakkan sehelai kain di atas tanah, meletakkan batu itu ke atasnya dan meminta ketua-ketua suku kaum di bandar raya ini untuk mengangkat bersama-sama kain. Kemudian dia sendiri meletakkan batu itu di tempat yang betul, di salah satu sudut bangunan itu, dan semua orang berpuas hati .
16. Ia adalah dari saat ini yang kita dapati Muhammad menjadi lebih dan lebih diserap dalam meditasi spiritual. Seperti datuknya, beliau digunakan untuk bersara pada sepanjang bulan Ramadan kepada gua di Jabal-Nur-(gunung cahaya).Gua ini dipanggil `ghar-i-Hira 'atau gua penyelidikan. Di sana dia berdoa, termenung, dan berkongsi peruntukan tidak seberapa dengan pelancong yang kebetulan lewat.
Wahyu
17. Dia berumur empat puluh tahun, dan ia adalah tahun kelima berturut-turut sejak pengunduran tahunan, apabila satu malam ke arah akhir bulan Ramadan, malaikat datang untuk melawat dia, dan mengumumkan bahawa Tuhan telah memilih dia sebagai utusan-Nya kepada semua manusia . Malaikat mengajarnya cara wuduk, cara menyembah Tuhan dan kelakuan sembahyang. Beliau disampaikan kepadanya mesej Ilahi yang berikut:
Dengan nama Allah, Yang Maha Mengasihani, Maha Penyayang.Baca: dengan nama Tuhanmu yang menciptakan,Created lelaki dari apa yang melekat,Baca dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah,Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan,mengajarkan manusia apa yang dia tidak tahu . (Quran 96:1-5)
18. Amat terjejas, beliau pulang dan berkaitan kepada isteri apa yang telah berlaku, menyatakan kebimbangan bahawa ia mungkin telah menjadi sesuatu yang sangat jahat atau tindakan roh-roh jahat. Dia memujuk dia, mengatakan bahawa dia telah sentiasa menjadi seorang lelaki yang bersedekah dan kemurahan hati, dan membantu golongan miskin, anak-anak yatim, janda dan orang-orang miskin, dan memberi jaminan kepadanya bahawa Allah akan melindunginya daripada segala kejahatan.
19. Selepas itu, fikir apa yang diturunkan, melanjutkan tempoh tiga tahun. Nabi harus dirasai pada kejutan pertama, kemudian tenang, nafsu ghairah, dan selepas tempoh menunggu, ketidaksabaran berkembang atau nostalgia. Berita wawasan yang pertama telah tersebar dan pada menjedakan skeptis di bandar raya ini telah mula olok-olok dia dan potong jenaka pahit. Mereka pergi setakat ini untuk mengatakan bahawa Tuhan telah meninggalkan dia.
20. Dalam tempoh tiga tahun menunggu. Nabi telah memberi dirinya lebih dan lebih kepada doa-doa dan amalan rohani. Ayat-ayat kemudian disambung semula dan Allah memberi jaminan kepadanya bahawa Beliau tidak pernah pada bila-bila ditinggalkan dia: sebaliknya ia adalah Dia yang telah memberi hidayat petunjuk kepadanya ke jalan yang benar: maka ia harus menjaga anak-anak yatim dan orang miskin, dan mengisytiharkan nikmat Tuhan kepadanya (rujuk Q. 93:3-11). Ini adalah pada hakikatnya suatu perintah untuk mengajar. Wahyu Satu lagi mengarahkan beliau untuk memberi amaran kepada rakyat terhadap amalan-amalan jahat, nasihatilah mereka untuk menyembah melainkan Tuhan Yang Maha Esa, dan meninggalkan segala-galanya yang akan tdk menyenangkan Tuhan (Q. 74:2-7). Namun, wahyu lain memerintahkan beliau untuk memberi amaran kepada saudara-mara terdekat beliau sendiri (Q. 26:214); dan: "Mengumumkan secara terbuka apa yang engkau diperintahkan, dan menarik diri dari Associators (orang-orang musyrik) Sesungguhnya kami mempertahankan kamu dari yang scoffers." (15 :94-5). Menurut Ibn Ishaq, wahyu pertama (n. 17) telah datang kepada Nabi semasa tidur, ternyata untuk mengurangkan kejutan. Kemudian ayat-ayat yang datang dalam wakefulness penuh.
Misi
21. Nabi bermula dengan mengajar misinya rahsia pertama di kalangan kawan-kawan intim, maka di kalangan ahli-ahli puak sendiri dan selepas itu secara terbuka di bandar dan pinggir bandar. Beliau menegaskan pada kepercayaan kepada Tuhan Yang Maha Esa sebaik-, di dalam kebangkitan dan pembalasan Last. Dia menjemput orang kepada kebajikan dan kemurahan. Beliau telah mengambil langkah-langkah yang perlu untuk memelihara melalui penulisan ayat-ayat yang beliau menerima, dan mengarahkan pengikutnya juga untuk belajar mereka oleh jantung. Ini berterusan sepanjang hidupnya, sejak Al-Quran itu tidak diturunkan sekaligus, tetapi dalam serpihan sebagai kali timbul.
22. Bilangan pengikutnya meningkat secara beransur-ansur, tetapi dengan kecaman daripada paganisme, pembangkang juga meningkat intenser pada sebahagian orang-orang yang teguh kepada kepercayaan nenek moyang mereka.Pembangkang ini merosot dalam perjalanan masa ke penyeksaan fizikal Nabi dan orang-orang yang memeluk agamanya. Ini telah diregangkan pada pasir membakar, cauterized dengan besi panas merah dan dipenjarakan dengan rantai di kaki mereka. Ada di antara mereka yang meninggal dunia akibat kesan penyeksaan, tetapi tidak akan meninggalkan agama. Berputus asa, Nabi Muhammad menasihatkan sahabat-sahabatnya untuk berhenti bandar asal mereka dan berlindung di luar negara, di Habsyah, "di mana memerintah seorang pemerintah yang adil, di mana alam tiada siapa yang ditindas" (Ibn Hisham). Puluhan umat Islam keuntungan oleh nasihat beliau, walaupun tidak semua.Penerbangan ini rahsia yang membawa kepada penganiayaan lagi orang-orang yang kekal dalam azab.
23. Nabi Muhammad [telah diarahkan untuk memanggil ini] agama "Islam," iaitu penyerahan kepada kehendak Tuhan.Ciri-ciri yang tersendiri dua:
- Harmonius keseimbangan antara duniawi dan rohani (tubuh dan jiwa), membenarkan nikmat penuh semua baik yang Allah telah menciptakan, (Al-Quran 7:32), menyuruh pada masa yang sama tugas semua orang ke arah Allah, seperti ibadah, puasa, sedekah, dan lain-lain Islam adalah untuk menjadi agama kepada rakyat jelata dan bukan semata-mata umat pilihan.
- Kesejagatan panggilan - semua orang-orang yang beriman menjadi adik-sama dengan mana-mana tanpa perbezaan kelas atau bangsa atau lidah. Kelebihan-satunya yang ia mengiktiraf adalah satu peribadi, berdasarkan takut kepada Allah dan ketakwaan yang lebih besar (Quran 49:13).
Boikot Sosial
24. Apabila sebilangan besar umat Islam Makiah berhijrah ke Abyssinia, pemimpin-pemimpin paganisme menghantar kata dua kepada suku Nabi, menuntut bahawa dia harus mengucilkan dan diharamkan dan diserahkan kepada orang-kerana dihukum mati. Tiap-tiap anggota suku, Islam dan bukan Islam menolak permintaan. (Rujuk Ibn Hisham). Lalu bandar memutuskan memboikot lengkap suku: Tiada siapa yang telah bercakap dengan mereka atau mempunyai hubungan perdagangan atau perkahwinan dengan mereka. Kumpulan suku-suku Arab yang dipanggil Ahabish, menduduki pinggir bandar, yang merupakan sekutu di Mekah, juga menyertai pemulauan, menyebabkan kesengsaraan yang nyata di kalangan mangsa-mangsa yang tidak berdosa yang terdiri daripada kanak-kanak, lelaki dan wanita, orang tua dan mereka yang sakit dan yang lemah. Sesetengah daripada mereka mengalah lagi tiada siapa yang akan menyerahkan Nabi persecutors beliau. Suatu bapa saudara Nabi, Abu Lahab, bagaimanapun meninggalkan suku dan mengambil bahagian dalam pemulauan itu bersama-sama dengan pagan. Selepas tiga tahun dahsyat, di mana mangsa telah diwajibkan untuk membaham walaupun kulit hancur, empat atau lima orang bukan Islam, lebih berperikemanusiaan daripada yang lain dan yang dimiliki oleh puak-puak yang berlainan mengisytiharkan secara terbuka kecaman mereka boikot-orang yang zalim. Pada masa yang sama, dokumen yang menyebarluaskan pakatan boikot yang telah digantung di kuil, didapati, seperti yang Muhammad telah meramalkan, dimakan oleh semut putih, yang terlepas apa-apa tetapi perkataan Allah dan Muhammad. Pemulauan itu ditarik balik, namun disebabkan oleh privations yang telah menjalani isteri dan Abu Talib, ketua suku dan bapa saudara Nabi meninggal dunia tidak lama selepas . Satu lagi bapa saudara Nabi, Abu Lahab, yang menjadi musuh begar Islam, kini berjaya menjadi ketua suku.(Rujuk lbn Hisham, Sirah ).
The Ascension
25. Ia adalah pada masa ini bahawa Nabi Muhammad telah diberikan Mi'raj (kenaikan): Dia melihat dalam satu penglihatan bahawa dia telah diterima pada syurga oleh Allah, dan saksi keajaiban kawasan angkasa. Kembali, dia membawa untuk masyarakat, sebagai hadiah Ilahi, [solat Islam, solat], yang merupakan jenis perhubungan antara manusia dan Tuhan. Ia mungkin teringat bahawa dalam bahagian terakhir perkhidmatan ibadat Islam, yang setia menggunakan sebagai simbol mereka di hadapan Allah, tidak objek konkrit sebagai orang lain lakukan pada bila-bila masa kerukunan, tetapi perkataan-ucapan ditukar antara Nabi Muhammad dan Allah sempena bekas Mi'raj :! "ucap selamat diberkati dan suci untuk Tuhan - Keamanan bersama (wahai Muhammad), Wahai Nabi, serta rahmat dan nikmat Tuhan - Salam sejahtera dengan kami dan dengan semua kakitangan [soleh] Allah! " Istilah Kristian "perhubungan" yang dimaksudkan ialah penyertaan dalam Teologi. Mencari ia Anggun, umat Islam menggunakan istilah "kenaikan" ke arah Tuhan dan penerimaan di hadapan-Nya, Tuhan yang tinggal Tuhan dan manusia manusia yang masih ada dan tiada kekeliruan antara berdua.
26. Berita ini mesyuarat angkasa membawa kepada peningkatan dalam permusuhan orang-orang kafir Mekah; dan Nabi adalah wajib untuk berhenti bandar asalnya, mencari suaka di tempat lain. Dia pergi kepada ibu bapa saudara di Thaif, namun kembali segera ke Mekah, sebagai orang orang yang zalim bandar yang mengejar Nabi keluar dari kota mereka dengan melontar batu kepadanya dan mencederakan dia.
Penghijrahan ke Madinah
27. Haji pada setiap tahun Kaabah dibawa kepada orang-orang Mekah dari semua bahagian Arab. Nabi Muhammad cuba memujuk satu puak selepas yang lain mampu dia tempat tinggal dan membenarkan beliau untuk menjalankan misi pembaharuan. Kontinjen lima belas suku kaum, dia menghampiri berturut-turut, enggan untuk melakukan demikian lebih atau kurang kejam, tetapi dia tidak tidak berputus asa. Akhirnya dia berjumpa dengan setengah dozen penduduk Madinah yang menjadi jiran orang-orang Yahudi dan Kristian, mempunyai beberapa tanggapan nabi dan mesej Ilahi.Mereka tahu juga bahawa "orang-orang Kitab-kitab" masih menunggu ketibaan nabi - penghibur lepas. Jadi ini Madinans memutuskan untuk tidak kehilangan peluang untuk mendapatkan terlebih dahulu berbanding lain-lain, dan dengan serta-merta memeluk Islam, berjanji lagi untuk menyediakan penganut tambahan dan bantuan yang diperlukan daripada Madinah. Pada tahun berikutnya sedozen baru Madinans mengambil sumpah setia kepadanya dan meminta beliau untuk menyediakan dengan seorang guru dakwah. Kerja-kerja mubaligh, Mus'ab, terbukti sangat berjaya dan beliau mengetuai kontinjen mualaf baru 73 ke Mekah, pada masa haji. Ini mengundang Nabi dan sahabat Mekah untuk berhijrah ke bandar mereka, dan berjanji untuk tempat tinggal Nabi dan untuk merawat beliau dan para sahabat sebagai kawan-kawan dan kaum kerabat mereka sendiri. Diam-diam dan dalam kumpulan kecil, sebahagian besar umat Islam berhijrah ke Madinah. Lelaki tersebut orang-orang musyrik Mekah bukan sahaja merampas harta itu evacuees, tetapi mencipta sebuah pakatan untuk membunuh Nabi. Kini ia menjadi mustahil untuk beliau tinggal di rumah. Ia adalah layak menyebut, bahawa walaupun permusuhan mereka kepada misinya, orang pagan mempunyai keyakinan tanpa had dalam kejujuran, sehinggakan bahawa banyak daripada mereka digunakan untuk deposit simpanan mereka kepadanya. Nabi Muhammad kini diamanahkan semua deposit ini kepada 'Ali, sepupu kepada beliau, dengan arahan untuk kembali pada masa yang sesuai kepada pemiliknya yang berhak. Beliau kemudian meninggalkan bandar rahsia dalam syarikat rakan setia, Abu Bakar. Selepas beberapa pengembaraan, mereka berjaya sampai ke Madinah dalam keselamatan. Ini berlaku pada tahun 622, dari mana bermula kalendar Hijrah.
Penyusunan semula Komuniti
28. Untuk pemulihan yang lebih baik pendatang pelarian, Nabi mewujudkan pergaulan bersahabat di antara mereka dan dengan jumlah yang sama-tugasan Madinans. Keluarga setiap pasangan adik-beradik kontrak bekerja bersama-sama untuk mendapat mata pencarian mereka, dan membantu antara satu sama lain dalam urusan hidup.
29. Dia teringat lagi bahawa pembangunan manusia secara keseluruhan akan lebih baik dicapai jika dia diselaraskan agama dan politik sebagai dua bahagian konstituen satu keseluruhan. Untuk tujuan ini, beliau menjemput wakil-wakil umat Islam serta penduduk bukan Islam di rantau ini: Arab, Yahudi, Kristian dan lain-lain, dan mencadangkan penubuhan State City-di Madinah. Dengan persetujuan mereka, beliau dikurniakan bandar dengan perlembagaan bertulis yang pertama seumpamanya di dunia - di mana dia ditakrifkan kewajipan dan hak-hak kedua-dua rakyat dan ketua Negeri - Nabi Muhammad dengan sebulat suara memuji seperti itu - dan dimansuhkan keadilan swasta adat.Pentadbiran keadilan menjadi lebih lagi kebimbangan organisasi pusat komuniti rakyat. Dokumen itu meletakkan prinsip-prinsip pertahanan dan dasar luar negara: ia menganjurkan satu sistem insurans sosial, dipanggil ma'aqil, dalam kes-kes tanggungjawab yang terlalu berat. Ia mengiktiraf bahawa Nabi Muhammad akan mempunyai kata akhir dalam semua perbezaan, dan bahawa tidak ada had kuasa undang-undang. Ia diiktiraf juga dengan jelas kebebasan agama, khususnya untuk orang-orang Yahudi, yang bertindak perlembagaan yang diberikan persamaan dengan umat Islam dalam semua kehidupan yang prihatin di dunia ini (rujuk infra n. 303).
30. Muhammad perjalanan beberapa kali dengan tujuan untuk menang suku kaum jiran dan membuat kesimpulan dengan mereka perjanjian-perjanjian perikatan dan bantuan bersama. Dengan bantuan mereka, beliau membuat keputusan untuk membawa untuk menanggung tekanan ekonomi ke atas pagan Mekah, yang telah merampas harta evacuees Islam dan juga menyebabkan kerosakan yang tidak terkira banyaknya. Halangan dengan cara rombongan Makkiyah dan laluan mereka melalui wilayah Madinah berasa jengkel orang pagan, dan perjuangan berdarah tercetus.
31. Dalam kebimbangan untuk kepentingan material masyarakat, aspek spiritual tidak pernah diabaikan. Jarang setahun telah berlalu selepas penghijrahan ke Madinah, apabila disiplin rohani yang paling ketat, berpuasa bagi seluruh bulan Ramadan setiap tahun, telah dikenakan ke atas setiap orang Muslim, dan wanita.
Perjuangan Menentang sikap tidak bertoleransi dan Kufur
32. Tidak berpuas hati dengan penyingkiran senegara Islam, Mekah yang telah menghantar kata dua kepada Madinans, menuntut penyerahan itu atau sekurang-kurangnya pengusiran Muhammad dan sahabat-sahabatnya tetapi ternyata semua usaha itu terbukti sia-sia. Beberapa bulan kemudian, pada tahun 2 H., mereka menghantar tentera yang kuat terhadap Nabi, yang menentang mereka di Badar, dan orang-orang pagan tiga kali seperti yang banyak sebagai orang Islam, telah dihalakan. Selepas satu tahun persediaan, Mekah sekali lagi menyerang Madinah untuk membalas dendam kekalahan Badar. Mereka kini empat kali lebih banyak sebagai umat Islam. Selepas pertemuan berdarah di Uhud, musuh bersara, isu itu ragu-ragu. Tentera upahan dalam tentera Makiah tidak mahu mengambil risiko yang terlalu banyak, atau membahayakan keselamatan mereka.
33. Di THC Sementara itu, warga Yahudi Madinah mula membangkitkan masalah. Mengenai masa kemenangan Badr, salah seorang pemimpin mereka, Ka'b ibn al-Ashraf, menuju ke Mekah untuk memberi jaminan perikatan dengan orang-orang pagan, dan menghasut mereka kepada perang membalas dendam. Selepas peperangan Uhud, kaum penghulu yang sama merancang untuk membunuh Nabi dengan membaling kepadanya sebuah kilang batu dari atas menara, apabila dia telah pergi untuk melawat tempat mereka. Di sebalik semua ini, permintaan-satunya Nabi yang dibuat orang-orang yang suku ini adalah untuk berhenti rantau Madinah, mengambil dengan mereka semua harta mereka, selepas menjual immovables mereka dan pemulihan hutang mereka dari umat Islam. Pengampunan itu dilanjutkan mempunyai bertentangan kesan kepada apa yang diharap. Dibuang dihubungi di Mekah yang bukan sahaja, tetapi juga suku-suku Utara, Selatan dan Timur Madinah, menggerakkan bantuan ketenteraan, dan dirancang dari Khaibar serangan ke atas Madinah, dengan kuasa-kuasa empat kali lebih ramai daripada mereka yang bekerja di Uhud.Umat Islam bersedia untuk pengepungan, dan menggali parit untuk mempertahankan diri mereka daripada semua ujian ini paling sukar. Walaupun peninggalan orang-orang Yahudi masih kekal di dalam Madinah pada peringkat kemudiannya boleh mengganggu strategi semua, lagi dengan diplomasi yang bijaksana, Nabi berjaya dalam memecahkan perikatan, dan kumpulan musuh yang berlainan bersara satu demi satu.
34. Minuman keras, perjudian, dan judi, pada masa ini yang diisytiharkan diharamkan untuk umat Islam.
Penyesuaian yang
35. Nabi cuba sekali lagi untuk mendamaikan Mekah dan menuju ke Mekah. Menghalang laluan karavan Utara mereka telah merosakkan ekonomi mereka. Nabi yang dijanjikan kepada mereka transit keselamatan, ekstradisi berhijrah mereka dan memenuhi syarat tiap-tiap mereka yang diingini, bersetuju untuk kembali ke Madinah tanpa mencapai haji Kaabah. Lalu kedua-dua pihak yang berkontrak dijanjikan di Hudaibiyah di pinggir bandar Mekah, bukan sahaja mengekalkan keamanan, tetapi juga pematuhan berkecuali dalam konflik dengan pihak ketiga.
36. Keuntungan oleh keamanan, Nabi telah melancarkan satu program intensif untuk penyebaran agamanya. Beliau yang ditujukan surat dakwah kepada raja-raja asing Byzantium, Iran, Habsyah dan tanah-tanah lain. Imam autocrat Byzantine - Dughatur orang Arab - memeluk Islam, tetapi untuk ini, lynched oleh mob Kristian yang pengawas Ma'an (Palestin) mengalami nasib yang sama, dan telah dipancung dan disalibkan oleh perintah maharaja. A duta Islam telah dibunuh di Syria-Palestin dan bukannya menghukum pelakunya, Heraclius maharaja bergegas dengan bala tentera beliau untuk melindunginya daripada ekspedisi menghukum yang dihantar oleh Nabi (perang Mu'tah).
37. Orang-orang kafir Mekah berharap untuk mendapat keuntungan oleh kesukaran Islam, melanggar syarat-syarat perjanjian mereka. Setelah ini, Nabi sendiri mengetuai bala tentera, 10000 kukuh, dan terkejut Mekah yang dia menduduki dalam cara yang tanpa pertumpahan darah. Sebagai penakluk yang baik hati, dia telah menyebabkan orang-orang yang dikalahkan untuk berhimpun, mengingatkan mereka amal dan malang mereka, penindasan agama mereka, perampasan harta pengungsi yang zalim, pencerobohan terus-terusan dan permusuhan yang tidak masuk akal selama dua puluh tahun secara berterusan. Dia bertanya kepada mereka: "Sekarang apa yang anda harapkan daripada saya?"Apabila semua orang tunduk dengan rasa malu, Nabi memberitahu: "Semoga Allah memaafkan kamu pergi dalam keadaan aman damai, maka hendaklah tidak bertanggungjawab kepada anda hari ini, anda bebas!" Dia juga melepaskan tuntutan harta Islam yang dirampas oleh orang pagan. Ini menghasilkan perubahan yang besar psikologi hati serta-merta. Apabila ketua Makiah mara dengan hati yang munafik ke arah Nabi, selepas mendengar pengampunan umum ini, untuk mengisytiharkan penerimaan Islam, Nabi berkata kepadanya: "Dan seterusnya saya, saya melantik gabenor Mekah!" Tanpa meninggalkan seorang askar tunggal di bandar ditawan, Nabi bersara ke Madinah. Islam Makkah, yang telah dicapai dalam beberapa jam, lengkap.
38. Sejurus selepas pendudukan Mekah, kota Ta'if digerakkan untuk memerangi Nabi. Dengan kesukaran beberapa musuh telah tersebar di lembah Hunain, tetapi umat Islam lebih suka untuk meningkatkan pengepungan Ta'if berhampiran dan penggunaan Pasifik bermakna untuk memecahkan rintangan rantau ini. Kurang daripada satu tahun kemudian, satu delegasi dari Taif datang ke Madinah penyerahan menawarkan. Tetapi ia meminta pengecualian dari solat, cukai dan perkhidmatan tentera, dan penerusan kebebasan kepada zina dan perzinaan dan minuman keras. Ia menuntut pemuliharaan kuil berhala al-Lat di Ta'if. Tetapi Islam tidak pergerakan materialis yang tidak bermoral dan tidak lama lagi delegasi itu sendiri berasa malu permintaan tentang solat, zina dan wain. Nabi bersetuju untuk mengalah pengecualian daripada pembayaran cukai dan menyediakan perkhidmatan tentera dan menambah: Anda tidak perlu merobohkan kuil dengan tangan anda sendiri: kita akan menghantar ejen dari sini untuk melakukan pekerjaan itu, dan jika ada perlu apa-apa kesan, yang anda takut pada akaun khurafat anda, ia akan mereka yang akan menderita. Ini perbuatan Nabi menunjukkan apa konsesi yang boleh diberikan kepada mualaf yang baru. Penukaran yang Ta'ifites begitu seluruh hati dalam masa yang singkat, mereka sendiri melepaskan pengecualian menguncup, dan kita dapati pencalonan Nabi seorang pemungut cukai di kawasan mereka seperti di kawasan-kawasan Islam yang lain.
39. Dalam semua ini "peperangan," melanjutkan sepanjang tempoh sepuluh tahun, orang bukan Islam hilang di medan perang yang hanya kira-kira 250 orang dibunuh, dan kerugian Islam walaupun kurang. Dengan ini incisions beberapa, seluruh benua Arab. juta dan banyak lagi batu persegi, itu sembuh bernanah anarki dan tidak bermoral. Dalam tempoh sepuluh tahun perjuangan tidak berminat, semua orang-orang THC Semenanjung Arab dan wilayah selatan Iraq dan Palestin telah secara sukarela memeluk Islam. Beberapa kumpulan Kristian, Yahudi dan Parsi kekal disertakan dengan fahaman mereka, dan mereka telah diberikan kebebasan suara hati serta autonomi kehakiman dan perundangan.
40. Pada tahun 10 H., apabila Rasulullah pergi ke Mekah untuk Haji (haji), beliau telah bermesyuarat sebanyak 140,000 umat Islam di sana, yang telah datang dari bahagian-bahagian yang berlainan Saudi untuk memenuhi tuntutan ugama mereka. Beliau yang ditujukan kepada mereka khutbah dirayakan, di mana beliau telah memberikan resume ajarannya: "Beriman kepada Tuhan Yang Maha Esa tanpa imej atau simbol, persamaan semua orang-orang yang beriman tanpa perbezaan bangsa atau kelas, keunggulan individu berdasarkan semata-mata atas dasar takwa; kesucian hidup, harta dan maruah, penghapusan kepentingan dan dendam dan keadilan swasta; rawatan yang lebih baik wanita; pusaka yang wajib dan pengagihan harta orang-orang yang meninggal dunia di kalangan saudara-mara terdekat kedua-dua jantina, dan penyingkiran kemungkinan cumulation- kekayaan dalam tangan segelintir. " Al-Quran dan tingkah laku Nabi untuk berkhidmat sebagai asas undang-undang dan kriteria yang sihat dalam setiap aspek kehidupan manusia .
41. Kembali ke Madinah, beliau jatuh sakit dan beberapa minggu kemudian, apabila dia menghembuskan nafas terakhir beliau, beliau telah berpuas hati bahawa dia telah dicapai dan tugas yang dia telah menjalankan - menasihati kepada dunia mesej Ilahi.
42. Dia mewariskan kepada generasi akan datang, agama monoteisme tulen, dia mencipta sebuah Negeri yang berdisiplin daripada huru-hara yang wujud dan memberi keamanan di tempat perang semua orang terhadap orang lain, dia menubuhkan sebuah keseimbangan yang harmoni di antara rohani dan duniawi, di antara masjid dan benteng; dia meninggalkan satu sistem undang-undang yang baru, yang diketepikan keadilan saksama, di mana ketua negeri ini adalah sebanyak tertakluk kepada mana-mana seperti biasa, dan di mana toleransi agama adalah sangat besar bahawa bukan Islam penduduk negara-negara Islam sama-sama menikmati autonomi perundangan, kehakiman dan kebudayaan yang lengkap. Dalam perkara itu hasil Negeri itu, Al-Quran menetapkan prinsip-prinsip belanjawan, dan dibayar pemikiran yang lebih kepada golongan miskin daripada orang lain. Hasil yang telah diisytiharkan sebagai tidak bijak harta swasta ketua Negeri. Lebih-lebih lagi, Nabi Muhammad menetapkan satu contoh yang mulia dan penuh diamalkan bahawa dia mengajar kepada orang lain.
wallahua'lam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Sila beri comment sekiranya anda berminat..